15 februari 2011

ED(energidensitet)-dieten, något jag tänkte att jag skulle testa ! Inte för att jag vill gå ned så mycket mer i vikt utan mer för att jag vill ha sunda matvanor. Sedan jag flyttade hemifrån har jag inte varit så duktig på det där med mat men nu ska det bli ändring.
Jag orkar inte riktigt förklara vad dieten går ut på så jag tänkte att jag länkar till sidan istället. ED-dieten

Vad man bör äta när man följer dieten är: gurka, sallad, selleri, broccoli, spenat, sparris, tomat, vattenmelon, squash, lättyoghurt, persika, päron, morötter, bär, äpplen, citron, apelsin, lätt salladsdressing, lättmjölk, tofu, acokado, havregrynsgröt, skaldjur, oliver, bönor, ärter, majs, potatis, lättkeso, banan, vindruvor, tonfisk i vatten, magerfisk, fullkornsris och fullkornspasta.


Vad man inte bör äta när man följer dieten är: paj, kex, olja, smör, margarin, majonös, kakor, chips, mjölkchoklad, fet ost, bacon, korv, croissanter, fettfria tacochips, vispgrädde, nötter, jordnötter, hård ost, russin, pommes frites, fet fisk, ägg, kalkonbröst, kycklingbröst, nötfärs, magert nötkött, gräddglass, ravioli, dressing, syltravioli, dressing, sylt, quornburgare, fullkornsbröd, frusen yoghurt.

Men jag anser mig absolut inte som tjock med mina 53-54 kg så jag tänker göra en egen kategori som heter:
Vad jag får äta någon gång då och då: olja till salldsdressing, korv, fet fisk, kycklingbröst, nötfärs, och magert nötkött.

Ägg kan jag inte leva utan så det går direkt till "Vad man bör äta-listan" i mitt fall och även smör till matlagning. Det jag får utesluta ur min nuvarande kost är: bröd, ost, coca-cola, kaviar, kakor och chips som jag dock äter ytterst sällan, bacon, pommes. Det är vad jag kan komma på just nu och det är inte så mycket men jag kommer säkert komma på mer och mer när tiden går. Något jag garanterat kommer lägga till till min nuvarande kost är grönsaker och frukt.. jag äter mer eller mindre inget sådant faktiskt. Sylt kommer jag fortsätta äta också, i alla fall de få gånger jag äter gröt.

Och från och med nu blir det promenad fram och tillbaka till skolan varje dag, förutom om regnet står som spön i backen eller om det är snöstorm för då är det okej att ta bussen. När snön är borta blir det till att börja med löpningen igen. Shit, vad snygg jag kommer bli ! Dock kommer jag inte börja pang bom med denna diet. Jag tänker börja lite lätt och sen blir det mer och mer då jag har jätte mycket vanlig pasta och sådant hemma och det känns lite dumt att bara kasta allt liksom. Hallå, jag är faktiskt student !

Någon som testat denna diet ?


Nu ska jag ta med mig min frukstansvärda mensvärk och termodynamikböckerna till soffan och kolla på Halv åtta hos mig innan jag fortsätter med pluggandet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0